Checklist: CRM-software wel of niet geschikt voor je bedrijf

CRM

Kleine bedrijven denken vaak dat Customer Relationship Management (CRM) software alleen voor grote ondernemingen is. Toch is CRM-software een van de krachtigste tools die een klein bedrijf kan gebruiken.

In het eerste jaar stopt de helft van alle startende bedrijven. Speciaal ontworpen CRM-software voor kleine bedrijven stelt je in staat om contactgegevens te beheren, jouw bedrijfsactiviteiten bij te houden en klantbehoeften te monitoren. Het biedt een gecentraliseerde database die alle klantinformatie op één plek verzamelt, waardoor bedrijven in staat zijn de beste partnerships op te bouwen.

Hoe weet je of jouw bedrijf behoefte heeft aan een CRM-systeem?

Pijnlijk genoeg blijkt vaak dat een bedrijf klaar is voor CRM wanneer er zich een ongunstige situatie voordoet. Bijvoorbeeld, wanneer jouw beste verkoper vertrekt en alle contactgegevens meeneemt, waardoor je in het duister tast. Of wanneer jouw klantenservicemedewerker een ontevreden klant probeert te helpen terwijl de verkoper dezelfde klant probeert te upsellen, waardoor irritatie ontstaat en mogelijk tot verlies van een opdracht kan leiden. Stel je voor dat je een contract verlengt met iets andere voorwaarden, maar je collega heeft nog steeds het oude contract op zijn computer staan. Als er dan een probleem ontstaat, moet hij of zij op de hoogte zijn van de nieuwe voorwaarden om onenigheid te voorkomen. Dit gebrek aan communicatie komt slordig over, kost veel tijd en geld, en kan zelfs schade aan het imago van het bedrijf veroorzaken.
Komt één van deze situaties je bekend voor? Tijd om actie te ondernemen.

Wel of geen CRM Software – een checklist voor kleine ondernemers

Hier is een checklist met tien overwegingen om te bepalen of jouw bedrijf een CRM-software nodig heeft:

  1. Worden alle leads en prospects in de sales funnel opgevolgd, en ben je op de hoogte van hun voortgang in het verkoopproces?

  2. Ben je tevreden met de tijd die momenteel wordt besteed aan administratieve taken zoals het bijhouden van klantgegevens, communicatie en het opmaken van offertes?

  3. Worden klantinteractie en informatie (zoals e-mails, notities, telefoongesprekken) centraal opgeslagen en zijn deze toegankelijk voor iedereen binnen het bedrijf?

  4. Kun je gemakkelijk informatie delen en samenwerken met andere teamleden voor gerichte follow-upacties en marketingcampagnes?

  5. Ben je in staat om betrouwbare prognoses te maken over toekomstige verkoopkansen en bedrijfsprestaties?

  6. Kun je met één klik toegang krijgen tot alle verkooptransacties en bijbehorende informatie, zoals offertes en contracten?

  7. Heb je inzicht in de redenen waarom verkoopkansen verloren gaan, zodat je deze kunt identificeren en verbeteren?

  8. Is jouw klantinformatie toegankelijk, zelfs wanneer je niet op kantoor bent, bijvoorbeeld via een mobiele app of online platform?

  9. Begrijp je de individuele behoeften en problemen van elke klant, zodat je gepersonaliseerde diensten kunt aanbieden en beter kunt inspelen op hun wensen?

  10. Ben je in staat om historische gegevens en analyses te raadplegen om te achterhalen waar verkoopkansen zijn gemist en welke verbeteringen kunnen worden aangebracht?

Door deze vragen te overwegen en te beantwoorden, kun je bepalen of de implementatie van CRM-software waardevol zou zijn voor de groei en efficiëntie van jouw bedrijf.

Vragen of opmerkingen

Als je wilt weten hoe CRM jouw bedrijf kan ondersteunen en heb je behoefte aan advies over waar te beginnen, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen. Ik ben beschikbaar om je van A tot Z te begeleiden bij je CRM-project.


Wanda Smit, Business Support Manager

Hey hoi!

Ik ben Wanda Smit, Business Support Manager, en de drijvende kracht achter NextLevel byWanda.

Van nature ben ik een echte creatieve duizendpoot met een flinke dosis organisatie skills. Ik ondersteun ondernemers op het gebied van business, (online) marketing, office management en human resources. Je allround helpende hand op afstand.

Als spin in het web heb ik overzicht en zorg ik ervoor dat werkzaamheden effectief worden gedaan. Ik ben creatief in het bedenken van oplossingen en zorg voor rust en structuur. Wil je ontdekken hoe ik jouw onderneming kan ondersteunen? Neem dan een kijkje op mijn website, NextLevel byWanda, of volg me op LinkedIn en Facebook voor inspiratie en inzichten.

Website | LinkedIn | Facebook


 
Wanda Smit

Hey hoi! Ik ben Wanda Smit, Business Support Manager, en de drijvende kracht achter NextLevel byWanda.

Van nature ben ik een echte creatieve duizendpoot met een flinke dosis organisatie skills. Ik ondersteun ondernemers op het gebied van business, (online) marketing, office management en human resources. Je allround helpende hand op afstand.

Als spin in het web heb ik overzicht en zorg ik ervoor dat werkzaamheden effectief worden gedaan. Ik ben creatief in het bedenken van oplossingen en zorg voor rust en structuur.

Wil je ontdekken hoe ik jouw onderneming kan ondersteunen? Neem dan een kijkje op mijn website, NextLevel byWanda, of volg me op LinkedIn en Facebook voor inspiratie en inzichten.

https://www.nextlevelbywanda.nl
Vorige
Vorige

Heb ik als bedrijf of ZZP’er een CRM-systeem nodig

Volgende
Volgende

Ontdek de kracht van CRM!