Heb ik als bedrijf of ZZP’er een CRM-systeem nodig

CRM

Vaak merk ik dat zzp’ers en medewerkers van bedrijven denken dat een CRM-systeem alleen nuttig is voor verkoopteams. Het beeld van medewerkers die de hele dag aan de telefoon hangen, gespreksnotities maken en met een simpele muisklik alles weer tevoorschijn halen, is slechts één aspect van hoe een CRM-systeem kan worden ingezet.

Hoewel dit zeker een belangrijke functie is, wil ik graag benadrukken waarom een CRM-systeem voor elk bedrijf en elke ZZP'er buitengewoon handig is en hoe het kan helpen bij het optimaliseren van bedrijfsactiviteiten. Lees hierover meer in deze blog!

Waarom heeft mijn bedrijf een CRM nodig?

Het antwoord is simpel. Als jouw bedrijf producten en/of diensten aan meerdere klanten verkoopt, dan kan een goed CRM-systeem enorm van pas komen. Een dergelijk systeem biedt namelijk een overzicht van al je klantcontacten, verkoopactiviteiten en marketinginspanningen. Je beschikt over alle actuele informatie van klanten en leads, je weet met wie je wanneer contact gehad hebt en waar dit contact over ging. Op deze manier kun je je klanten nog beter van dienst zijn en bouw je een sterke klantrelatie op!

Er zijn natuurlijk nog vele andere situaties waarin een CRM-systeem jouw bedrijf waardevol van dienst kan zijn. Onderstaand een drietal voorbeelden van uitdagingen of problemen die ik vaker voorbij hoor komen bij bedrijven en hoe een CRM-systeem hierin voor een oplossing kan zorgen:

Voorbeeld 1:
Stel je bent een coach of consultant en je hebt meerdere cliënten die je begeleidt. Het is lastig om alle afspraken, sessies, doelen en voortgang van je cliënten bij te houden, vooral wanneer je een drukke agenda hebt. Je raakt het overzicht kwijt, en het lukt niet om prioriteiten te stellen.

Met een CRM-systeem kun je al deze informatie gestructureerd organiseren. Je kunt afspraken inplannen en herinneringen instellen, notities maken tijdens sessies, doelen stellen en de voortgang van je cliënten volgen. Bovendien kun je met een CRM-systeem ook eenvoudig communiceren met je cliënten, bijvoorbeeld door het verzenden van follow-up e-mails of het delen van documenten en bronnen. Dit helpt je om efficiënter te werken en een persoonlijke en effectieve coaching ervaring te bieden aan je cliënten.

Voorbeeld 2: 
Een collega is niet aanwezig, waardoor het niet mogelijk is om de lopende gesprekken met potentiële klanten op te volgen. Bovendien moet je door een grote hoeveelheid e-mails worstelen om te achterhalen waar je collega gebleven was.

Dit is een typisch voorbeeld van de waarde van een CRM-systeem. Het draagt bij aan efficiëntie en productiviteit door het gemakkelijk overnemen van het werk van collega's. In een CRM-systeem is het simpel om meerdere accounts aan te maken, zodat je met al je collega's samen kunt werken binnen hetzelfde systeem. Hierdoor kun je moeiteloos alle benodigde informatie raadplegen, zelfs als een collega afwezig is. Waar is de persoon gebleven tijdens het laatste gesprek met een potentiële klant? Is er al follow-up geweest, of moet je nog contact opnemen? Geen ingewikkeld proces waarbij je door verschillende systemen moet zoeken, maar gewoon met één druk op de knop heb je overzicht en kun je aan de slag. Wel zo efficiënt!

Waarom zou ik als ZZP'er een CRM gebruiken?

Waarom? Als zzp'er vervul jij de rollen van sales, marketing en klantenservice in je eentje. Ik ben er van overtuigd dat een CRM-systeem eigenlijk essentieel is voor elke zelfstandige professional. Het zorgt ervoor dat je meer grip krijgt op de groei van je klantenbestand en jouw activiteiten optimaliseert!

Vaak zijn ZZP'ers terughoudend om een CRM-systeem te gebruiken vanwege de vermeende complexiteit en hoge kosten. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Er zijn betaalbare en gebruiksvriendelijke CRM-systemen die specifiek zijn ontworpen voor kleinere bedrijven, het MKB en ZZP'ers. Met deze systemen kun je het maximale halen uit je klantrelaties, e-mailmarketing beheren en meer overzicht creëren in al je activiteiten.

Kortom, of je nu een bedrijf hebt met meerdere medewerkers of als zelfstandige professional werkt, een CRM-systeem kan een perfect hulpmiddel zijn om je bedrijfsactiviteiten te stroomlijnen, productiever te worden en je klantrelaties te versterken. Laat mij je helpen bij het kiezen van de juiste CRM aanbieder en de implementatie ervan.

Twijfel je nog? Lees dan mijn blog Checklist: Is CRM-software wel of niet geschikt voor jouw bedrijf?

Interesse? vul dan dit formulier in en ik neem binnen 48 uur contact met je op.


Wanda Smit, Business Support Manager

Hey hoi!

Ik ben Wanda Smit, Business Support Manager, en de drijvende kracht achter NextLevel byWanda.

Van nature ben ik een echte creatieve duizendpoot met een flinke dosis organisatie skills. Ik ondersteun ondernemers op het gebied van business, (online) marketing, office management en human resources. Je allround helpende hand op afstand.

Als spin in het web heb ik overzicht en zorg ik ervoor dat werkzaamheden effectief worden gedaan. Ik ben creatief in het bedenken van oplossingen en zorg voor rust en structuur. Wil je ontdekken hoe ik jouw onderneming kan ondersteunen? Neem dan een kijkje op mijn website, NextLevel byWanda, of volg me op LinkedIn en Facebook voor inspiratie en inzichten.

Website | LinkedIn | Facebook


 
Wanda Smit

Hey hoi! Ik ben Wanda Smit, Business Support Manager, en de drijvende kracht achter NextLevel byWanda.

Van nature ben ik een echte creatieve duizendpoot met een flinke dosis organisatie skills. Ik ondersteun ondernemers op het gebied van business, (online) marketing, office management en human resources. Je allround helpende hand op afstand.

Als spin in het web heb ik overzicht en zorg ik ervoor dat werkzaamheden effectief worden gedaan. Ik ben creatief in het bedenken van oplossingen en zorg voor rust en structuur.

Wil je ontdekken hoe ik jouw onderneming kan ondersteunen? Neem dan een kijkje op mijn website, NextLevel byWanda, of volg me op LinkedIn en Facebook voor inspiratie en inzichten.

https://www.nextlevelbywanda.nl
Vorige
Vorige

Ontdek de voordelen van een CRM-systeem

Volgende
Volgende

Checklist: CRM-software wel of niet geschikt voor je bedrijf